Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego apeluje o jak najszybsze zgłaszanie wypadku przy pracy rolniczej do jednostek terenowych, w których poszkodowani podlegają ubezpieczeniu.

Zgodnie z zapisami art. 45 ustawy z dnia 20.12.1990 roku o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. 2024, poz. 90) o zaistnieniu wypadku poszkodowany, rolnik, domownik lub inna osoba powinny zawiadomić jednostkę terenową Kasy bez zbędnej zwłoki (czyli tak szybko jak jest to możliwe), jednak nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia jego zaistnienia. 

O czym osoba poszkodowana lub inna zgłaszająca wypadek powinna pamiętać.

  • zabezpieczyć w miarę możliwości miejsce i przedmioty związane z wypadkiem;
  • udostępnić pracownikowi KRUS miejsce wypadku i przedmioty z nim związane;
  • wskazać świadków wypadku;
  • zgromadzić i dostarczyć posiadaną dokumentację leczenia;
  • udzielić pełnej informacji i wszechstronnej pomocy pracownikowi KRUS upoważnionemu do prowadzenia postępowania dowodowego w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. 

 Dlaczego terminowe zgłoszenie jest ważne?

  • zapewnia prawidłowe ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku,
  • ułatwia rozpatrzenie wniosku o świadczenia,
  • pozwala uniknąć utraty prawa do świadczeń.

Nieuzasadnione, późne zgłoszenie zdarzenia do KRUS ocenia się przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy rolniczej oraz prawa do odszkodowania.

 Co się stanie jeśli zgłoszę wypadek po terminie?

Zgłoszenie wypadku po upływie 6-miesięcznego terminu może skutkować odmową przyznania świadczeń. Jednak warto pamiętać, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, a decyzja zależy od konkretnych okoliczności.

Jak zgłosić wypadek?

Zgłoszenie wypadku można dokonać poszkodowany, członkowie jego rodziny, inne osoby mające wiedzę o wypadku:

  • osobiście – do jednostki terenowej Kasy w której poszkodowany jest ubezpieczony,
  • telefonicznie – na ogólnie dostępne numery telefonu KRUS
  • pocztowo – przesyłając wypełniony formularz zgłoszenia wypadku,
  • pocztą elektroniczną – na adres mailowy Kasy
  • elektronicznie – po zalogowaniu w systemie e-KRUS lub korzystając z platform e-usług.

 Pamiętaj, że zgłoszenie wypadku to Twój pierwszy krok do uzyskania wsparcia.

Nie zwlekaj i zgłoś zdarzenie jak najszybciej.

 

Placówka Terenowa KRUS w Sierpcu
Plac Kardynała Wyszyńskiego 4, 09-200 Sierpc
tel. (24) 275-88-18