Dnia 12 sierpnia 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (DZ.U. 2022 poz. 1692). Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 sierpnia 2022 roku określony został wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego.

Wobec powyższego mogą Państwo na urzędowym druku składać wnioski o wypłatę dodatku węglowego. Dodatek wypłaca wójt, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek o wypłatę dodatku węglowego.

Wójt Gminy Mochowo realizację zadań związanych z wypłatą dodatku węglowego powierzył Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Mochowie.
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego można składać pisemnie na adres:
Urząd Gminy w Mochowie, ul. Sierpecka 2, 09-214 Mochowo
lub
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mochowie, ul. Sierpecka 2, 09-214 Mochowo
lub
drogą elektroniczną poprzez platformę e-PUAP (wniosek musi być opatrzony podpisem elektronicznym), na adres skrzynki:
GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W MOCHOWIE (bo18s0f9c3)
lub
URZĄD GMINY W MOCHOWIE (u9av175tiw)

Dodatek węglowy wypłacany jest dla jednego gospodarstwa domowego i wynosi  3000 złotych (art. 2 ust. 8 ustawy).

Gospodarstwo domowe jednoosobowe tworzy osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca zaś gospodarstwo domowe wieloosobowe tworzy osoba fizyczna składająca wniosek oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące. Jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę świadczenia dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten  przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy.

Warunkiem niezbędnym do ubiegania się o dodatek węglowy jest wpisane lub zgłoszone budynku do centralnej ewidencji emisyjności budynków, z której wynika, że głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe. Przez paliwa stałe rozumie się węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.

UWAGA! Dodatek węglowy nie przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477).

Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. Wnioski złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.

Po przeprowadzeniu weryfikacji wniosku (właściwy druk, podpis wnioskodawcy, porównanie wniosku z bazą centralnej ewidencji emisyjności budynków, itp.) wójt przyznaje lub odmawia przyznania dodatku węglowego. Przyznanie dodatku węglowego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Jeżeli Państwo we wniosku wpiszecie adres e-mail, na ten adres zostanie przesłana informacja o przyznaniu dodatku węglowego.

Jeżeli wniosek o wypłatę dodatku węglowego nie spełnia wymagań ustawowych, Wójt wydaje decyzję odmowną. Decyzja przesłana zostaje na adres podany we wniosku.

Środki finansowe będą wypłacanie wnioskodawcom niezwłocznie po wpłynięciu środków na rachunek Urzędu Gminy w Mochowie z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

Link do wniosku: WNIOSEK

dodatek_weglowy